تبلیغات
معجزات حضرت علی علیه السلام فضائل اهل بیت ومذهبی احادیث طب سنتی نجوم حكایت باه احادیث پزشكی حكایت معجزات حضرت علی علیه السلام علوم قدیمی - معرفت خدا - خدا شناسی

:درباره وبلاگ

:آرشیو

:طبقه بندی

:نویسندگان

:آخرین پستها

آماروبلاگ

دوشنبه 21 شهریور 1390-09:27 ق.ظ



معرفت خدا

کفایه الاثر

ازیونس بن ظبیان گوید به نزد حضرت امام صادق علیه السلام رفتم وگفتم ای پسر رسول خدا صل الله علیه وآله وسلم همانا به نزد مالک (همان مالکی ریس فرقه سنی ) واصحابش رفتم و نزد او جماعتی  بودند که درباره خداوند صحبت میکردند و شنیدم که بعضی میگفتند همانا خداوند چهره وصورتی دارد چون صورت دیگران وبعضی میگفتند خداوند دو دست دارد واحتجاج میکردند برای آن به فرموده خداوند (بیدی استکبرت) بعضی دیگرمیگفتند خداوند مانند جوانی است در حدود سن سی سال پس نزد شما چیست دراین باره ای فرزند رسول خدا راوی گوید حضرت تکیه داده بودند پس مستقیم نشستند و فرمودند خداوندا عفو کن عفو کن سپس فرمود ای یونس هر کس گمان کند که خداوند چهره ای چون چهره ها دارد پس حتما مشرک است وهرکس گمان کند که خداوند اعضائی چون اعضا دیگر مخلوقات  دارد پس او کافر است به خداوند و گواهی او را نپذیرید و از ذبح شده او نخورید متعالی باشد خداوند از آنچه وصف میکنند تشبیه کنندگان او را به صفتهای مخلوقات پس وجه و صورت خدا انبیا و اولیا اوهستند و فرموده او(خلقت بیدی استکبرت) پس دست همان قدرت است چون میفرماید (وایدکم بنصره) پس هرکس گمان کند که خداوند درچیزی ویا بربالای چیزی است یا از چیزی به چیزی دیگرتحول وانتقال می یابد یا چیزی ازاو خالی است یا چیزی  او را به خود مشغول کرده (یا دربرگرفته است) پس همانا او را وصف کرده است به صفات مخلوقات خداوند خالق هرچیزی است وبا قیاس مقایسه نگردد و به مردم شبیه نیست مکانی ازاوخالی نیست ومکان او را در بر نمیگرد نزدیک است در دوریش و دور است در نزدیکی او واین خدای ما است و جز او الهی نیست پس هر کس قصد او کند و او را دوست دارد و او را به این صفات توصیف کند پس او از موحدان و یکتاپرستان است و هرکس او را دوست دارد و او را  توصیف کند به غیر این صفات پس خداوند از او  بیزاراست و ما هم از او بیزاریم سپس فرمود همانا اولی الالباب کسانی هستند که با فکر عمل میکنند تا اینکه ازآن برای ایشان حب خدا حاصل شود ومحبت خداوند هنگامی که به قلب رسد او را نورانی و روشن کند وبه سوی اوسرعت گیرد لطف پس چون به منزلت لطف رسد ازاهل فوائد گردد و چون ازاهل منفعت گردد به حکمت تکلم کند پس صاحب درک و فهم گردد و چون به منزلت هوشیاری رسد عمل میکند به توانایی و قدرتش پس چون به قدرت عمل کند میشناسد حجابهای (آنچه پوشیده است) هفت گانه را (بابهای هفت گانه حکمت وعلم وشاید منظور ائمه است که نامهای ایشان هفت نام است چون سوره حمد که هفت آیه است) وچون به این منزلت رسد دگرگون میشود فکرش به لطف وحکمت و بیان پس چون به این منزلت رسد قرار میدهد شهوت ومحبتش را درخالقش پس چون چنین کند نازل میشود درمنزلت کبری پس مشاهده میکند پروردگارش را در قلبش و صاحب حکمت شود به غیراز آنچه حکما بدست آورند وصاحب علم گردد به غیراز آن راهی که علما صاحب علم شدند و صاحب صدق شود به غیراز آنچه صدیقان یافتند وهمانا حکما صاحب حکمت شوند به سکوت کردن وهمانا علما صاحب علم شوند به طلب وآموختن وهمانا صدیقین صاحب صدق شوند به خشوع  و طولانی کردن عبادت پس هر کس بییابد به این روش ( که علما وحکما علم وحکمت یابند) شاید که پایین رود و شاید که بالا رود (دراین علم وحکمت) و بیشتر آنها کسانی باشند که پایین روند (سقوط کنند از نظرخدا شناسی به جایی نرسند) وبالا نروند هنگامی که توجه نکنند به حق خداوند وعمل نکنند به آنچه امرکرده است پس این صفت کسی است که خداوند را نشناخته است به آن معرفت شایسته و لازم او را نیافته است و او را دوست  نداشته است به حق محبتش پس تو را فریب ندهد نمازها و روزه ها و روایات آنها وعلوم ایشان پس آنها(حمر مستنفره) مانند چهارپایانی هستند که رم کرده اند سپس فرمود ای یونس هنگامی که قصد علم صحیح را کردی پس آن نزد ما اهل بیت است پس ما ارث بردیم آن را و به ما داده شده است روشنائی حکمت و فصل الخطاب راوی گفت ای پسر رسول خدا وهمه کسانی که ازاهل بیت هستند ارث میبرند علم را همانگونه که شما ارث بردید آنان که از فرزندان علی وفاطمه علیهم السلام هستند حضرت فرمود ارث نمیبرند آن را مگر ائمه که دوازده نفرهستند گفتم آنها را نام ببرید ای پسررسول خدا فرمود  اول آنها علی بن ابیطالب علیه السلام و بعد از او حسن حسین علیهم السلام و بعد از اوعلی بن الحسین علیه السلام  و بعد از او محمد بن علی باقر علیه السلام سپس من و بعد ازمن فرزندم موسی علیه السلام و بعد از موسی  پسرش علی علیه السلام  و بعد ازعلی پسرش محمد علیه السلام  و بعد ازمحمد پسرش علی علیه السلام و بعد ازعلی پسرش حسن علیه السلام و بعد از حسن حجت علیه السلام است خداوند ما را برگزیده و ما را پاکیزه کرده است و به ما عطا کرده آنچه که به احدی از عالمیان نداده است گفتم ای پسر رسول خدا همانا عبد الله بن سعد به نزد شما آمد دیشب و سوال کرد از آنچه من سوال کردم پس به او جواب دادید به خلاف این جواب که به من دادید حضرت فرمود ای یونس هرمردی نمیتواند آن را تحمل کند و درک نماید و برای هر زمانی مطلبی است وهمانا تواهلیت آنچه سوال کردی را داشتی پس کتمان کن آن را مگر از اهلش وسلام




نظرات() 

تاریخ آخرین ویرایش:- -


Can you grow taller with exercise?
پنجشنبه 16 شهریور 1396 05:44 ق.ظ
Hi to all, it's truly a pleasant for me to go to see this site, it consists
of important Information.
https://laquitashenton.wordpress.com
یکشنبه 1 مرداد 1396 03:52 ق.ظ
I was curious if you ever thought of changing the structure
of your site? Its very well written; I love what youve got to say.
But maybe you could a little more in the way of content so
people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having one
or 2 pictures. Maybe you could space it out better?
tiffaneyvanderweel.wordpress.com
یکشنبه 31 اردیبهشت 1396 10:21 ب.ظ
Hi there! I simply wish to give you a huge thumbs up for the great information you've
got here on this post. I am returning to your website for more soon.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر